Hvordan bliver jeg sundere?

Det spørgsmål er der mange, der spørger sig selv om i ny og næ. Men det er ikke lige til at svare på! Før det første gemmer der sig mange underspørgsmål i spørgsmålet “hvordan bliver jeg sundere?”. For sundere end hvad? End din nabo? Sundere end de aller sundeste folk på de sociale medier? Sundere end Chris McDonald? Og hvad mere vigtig er – hvad er sundhed? Er det sundhed ud fra dine egne standarder eller fra andres?

Definer sundhed

Som du nok kan høre, er der mange ting du skal afdække med dig selv før du får svar på: “hvordan bliver jeg sundere?”. Du kan starte med at definere, hvad er sundhed for dig? Sæt dig ned og skriv ned, hvad det er for nogle tanker, som du gør dig omkring din egen sundhed. Her kan du evt. visualisere dig selv som sund. Hvad spiser du? Hvordan bevæger du dig? Hvordan ser du ud? Hvordan har du det inden i?

Du skal altså være nysgerrig på, hvad der lige netop for dig betyder noget, når det kommer til din sundhed! Det er ikke hvad andre mener sundhed er. Det vi ser på de sociale medier er ofte øjeblikke af andres madindtag. Så du aner ikke om de køre 6 flødeboller ned lige efter, at de har lagt et billede op af en smoothie med et halvt kilo broccoli i.

Start med en ting

Når du er kommet nærmere, hvad sundhed er for dig, så begynder det hårde arbejde. Nu skal du finde ud af at få mere ind i din hverdag af det, som du mener, vil gøre dig sundere. Hvis du mener at en sundere version af dig selv indbære at: spise mere frugt og grønt, spise mindre til aftensmad, gå flere ture, styrketræne mindst tre gange om ugen, meditere hver dag osv. osv. Ja, så skal du ikke starte med det hele på en gang. For så kan vi garantere dig, at du er tilbage, hvor du startede hurtigere end du kan nå at sige “sund”. Start med en af tingene. Hvis det f.eks. er mere frugt og grønt du kunne tænke dig at spise i din hverdag, ja så kommer her et eksempel på, hvordan det kunne se ud.

Læs også: “How to: slut fred med mad”

Mere frugt og grønt i hverdagen

Igen start med at stil dig selv nogle spørgsmål (ja, vi ved det godt – det er en forfærdelig masse spørgsmål, man skal stille sig selv, før man kommer frem til en løsning på bare et “simpelt” spørgsmål). Hvor meget frugt og grønt skal jeg spise? Hvornår skal jeg spise det? Hvad skal jeg spise? Hvordan skal jeg spise det?

Hvis vi leger med den simple tanke, at du gerne vil have mere frugt og grønt i løbet af dagen, kan det at øge tilgængeligheden af det, være en måde at gøre det på (det kan også være flere grønsager i aftensmaden eller morgenmaden, som du gerne vil have. Dette er bare et eksempel).

Øg tilgængeligheden

Det er en generel regel, at hvis du øger tilgængeligheden, af det du gerne vil have mere af, så vil du også få mere af det i hverdagen. Hvis du gerne vil spise mere frugt og grønt – ja, så hav det fremme hvor du kan se det. Hav en stor skål med frugt på bordet. Får du ikke spist gulerødderne fordi de skal skrælles? Skræl en hel pose, skær dem op og kom dem i vand. Så er de lige til at stille ind på bordet i en skål i løbet af dagen.

Læs også: “Er det størrelsen eller gørelsen?”

Det giver rigtig god mening at gøre ting mere snackvenlige. Kan du f.eks. huske da du var barn (eller voksen for den sags skyld) og nogle stillede et fad frem med grønssagsstave, dip og frugtbåde? Man får spist mere af det, fordi det er gjort klar til at snacke og tilgængeligt. Samme trick gælder nemlig for børn, og voksne bruger det tit på børn – vi glemmer det bare til os selv.

Et helt andet eksempel på at øge tilgængeligheden af noget kan laves på motion. Hvis du ønsker at træne mere, kan du øge tilgængeligheden af din træning. Det kan du f.eks. gøre ved at hoppe i tøjet, som det første om morgen, på den måde er træning mere tilgængelig. Det kunne også være at tage 100 armbøjninger fordelt over en dag – så behøver du måske slet ikke træningstøjet på!

Summasumarum

“Hvordan bliver jeg sundere?” er ikke noget let spørgsmål, da det er meget personligt, hvad sundhed indebære. Men hvis du er lidt nysgerrig på dig selv omkring din sundhed, kan du komme et skridt tættere på, hvad sundhed er for dig, og dermed hvordan du rykker på din egen sundhed. Når du har afdækket hvordan et sundt dig ser ud, er et af tricksene at øge det du gerne vil have mere af.

Hvis du synes, at det er lidt af en jungle at hitte rede i selv, kan du altid booke en vanecoach lige her på livsstilkbh, så kan vi hjælpe dig med at komme tættere på dine mål.