How to: Slutte fred med mad

slutte fred med mad

Kender du til at have mange modstridende tanker, hvad angår mad? Hvornår har jeg spist ‘rigtigt’? Hvornår har jeg spist ‘sundt’? Hvornår har jeg spist for meget, og hvad skal jeg så gøre herfra? Så er du absolut ikke alene. Mange af os har en konstant konflikt i hovedet, når det kommer til, hvad vi spiser i løbet af en dag, og rigtig mange af os bruger desværre alt for meget energi på hvad, hvornår og hvor meget, vi spiser. For at hjælpe dig lidt på vej med at komme disse tanker til livs, giver vi dig her 3 konkrete redskaber, der måske kan hjælpe dig til at slutte fred med mad.

1. Stil spørgsmålstegn ved dine regler

‘Hvilke regler?’ – tænker du måske. Men her mener vi alle de regler, du har lært, læst og accepteret, hvad angår mad. Regler, vi ofte hører fra vores klienter, er f.eks. “Ikke spise mad efter kl. 18”, eller “Ikke spise kulhydrater”, eller “ikke spise sukker” eller “ikke spise usundt”. Men prøv at skriv dine regler ned, store som små og sæt så et spørgsmåltegn bagved.

Undersøg hvad logikken er bag, f.eks. ikke at spise mad, efter kl. 18. Ud fra det vi ved, om vægttab- og øgning, handler det i stor grad om vores energibalance. Energi ind (mad) vs. energi ud (vedligeholdelse af kroppens basale funktioner og bevægelse). Så hvilken logik skulle være bag, at der var forskel på, at spise mad kl. 17.55 og kl. 18.05? Eller endda kl. 13.00 og kl. 20.00? Kalorier kan simpelthen ikke klokken; og de er faktisk lige glade med, hvornår de bliver spist 🙂 Ved at udfordre dine madregler, kan du i højere grad spise efter sult og mæthed og slutte fred med mad.

Læs her 3 tips til hvordan du kan undgå at ‘falde i’

2. Stol på dig selv og din krop

Men hvis der ingen regler er tilbage, hvordan ved man så, om man har spist ‘rigtigt’? Her handler det om at stole på din krop og trække på din erfaring. Vores kroppe er nemlig rigtig gode til at fortælle os, hvornår vi burde spise (sult), og hvornår vi burde stoppe igen (mæthed).

Læs mere om sult og mæthed på sundhed.dk

“Jamen jeg har ingen stopklods”. Hvis du tænker dig rigtig godt om, kan du sikkert også huske tilbage på nogen gange, hvor du har fået spist for meget. Typisk får man lidt kvalme, sure opstød, ondt i maven eller nedsat appetit dagen efter. Det er alle sammen beskeder fra vores krop om, at vi har fået mere energi end vi havde brug for. Hvis vi øver os, og lader vores mave og krop guide os, vil vi med tiden blive bedre til at mærke selv de mindste hints fra vores krop og vi kan i højere grad fralægge os ansvaret.

3. Dyrk nydelsen

Vores hjerne kan også få lyst til ting, vi måske ikke spiser p.g.a. sult men lyst. Også her er den ret god til at indikere, hvornår nok er nok. Der skal nemlig ikke ret mange stykker vingummi, lakrids, chokolade, pizza (indsæt selv mums), før du egentlig ikke nyder det mere. Prøv at dyrke nydelsen og virkelig være til stede i dét at spise, næste gang du får lyst til at spise noget lækkert. Du vil formentlig opleve, at du VIRKELIG nyder de første stykker/bidder – mums! Men bliver du ved med at nyde hver nye bid? Bliver det ved med at tilfredsstille i lige så høj grad, som den første bid du tog? Ville du måske få mere nydelse ud af at vente med at spise resten, til du har lyst igen – og dermed opleve nydelsen ved den første bid igen?

Der er ikke noget i vejen for at spise op, eller spise den mængde du havde tænkt dig. Der er ingen regler for nydelse 🙂 Men prøv at leg lidt med hvordan du vil få mest muligt nydelse ud af det lækre, du godt kan lide. Der er simpelthen ikke noget at tabe her. Du får mere nydelse. Du spiser formentlig mindre mængder, og du har mulighed for at få slik, kiks, etc. (indsæt noget lækkert) hver dag – i stedet for at skulle begrænse det til én dag.

Det er en proces…

Rom blev jo ikke bygget på en dag – som man siger, og hvis du har været i krig med maden i mange år, vil freden formentlig ikke komme over natten. Men med tålmodighed, nysgerrighed og en legende tilgang til mad, mæthed og spisning, lover vi dig det kan lykkes 🙂

Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan du kan slutte fred med mad, kan du kontakte os i dag til en gratis samtale.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *