Skal du tælle kalorier for at opnå et vægttab?

tælle kalorier vægttab

Har du overvejet om du skal tælle kalorier for at opnå et vægttab? Og om det kunne være vejen frem for dig, i jagten på ønskekroppen?

Du har måske et ønske, om at tabe et par ekstra kilo og er lidt i tvivl om, hvad der er den bedste metode. Der er mange måder, at opnå et vægttab på. Nogle kan drage fordel af at tælle kalorier, mens det for andre ikke vil fungere.
Det kan ikke siges at være udelukkende godt eller dårligt at tælle kalorier. Det afhænger helt af hvem du er som menneske og om det passer til din personlighed. Du skal derfor finde ud af, om det fungerer for dig. Læs med her og bliv klogere på hvilke fordele og ulemper der kan være ved at tælle kalorier.

Fordele ved at tælle kalorier

Få mest muligt for ‘kaloriepengene’

En af fordelene ved at tælle kalorier kan være at man sikrer sig, maden dækker ens sult såvel som lyster. Hvis du tæller kalorier kan du nemlig holde øje med at der er plads til lidt ‘ekstra’ forkælelse – uden at du overskride dit ‘kaloriebudget’. Med ‘kaloriebudget’ henviser vi til den mængde kalorier, du har brug for på en dag/uge for enten at tabe dig, tage på eller vedligeholde din vægt.

Ved at få større indsigt i den mad du spiser, kan du f.eks. finde ud af, at der næsten er lige så mange kalorier i dadler, som i blandet slik. Så kan du lige så godt spise blandet slik, hvis det reelt er det, du har mest lyst til. Eller at der oftest er flere kalorier i mørk chokolade end lys. Det kan bidrage med en indsigt i vores mad, så vi spiser det, vi har mest lyst til, frem for det vi tror er det sunde alternativ.

Når man tæller kalorier, kan det give en indsigt i, hvor mange kalorier, der i de forskellige fødevarer. Det kan hjælpe dig til bedre at navigere i mængder af en given fødevarer, man kan indtage, for at holde sig selv i kalorieunderskud eller overskud. Hvis du f.eks. er glad for mandler, og du normalt godt kan gå og snakke af dem en hel dag, er det ikke sikkert, at du er klar over, hvor mange kalorier, de faktisk bidrager med i dit regnestykke. Lige så vel kan du blive overrasket over hvor meget vandmelon du kan guffe for ‘pengene’.

Give and take

En fordel ved at tælle kalorier er også, at man bedre kan gøre plads til at spise ‘det ekstra’. Det kan være omtalte slik, tante Oda’s lagkage til fødselsdagen eller drikke et glas vin lørdag. Indblik i ens kalorieindtag kan nemlig være et redskab til at vælge at spise flere kalorier på ét tidspunkt af dagen, for så at spise færre på et andet tidspunkt. Eller sågar spise flere kalorier en dag for så at spise færre kalorier den næste. På den måde holder man sit kaloriebudget stabilt over en uge istedet for kun at kigge på en dag.

Ulemper ved at tælle kalorier

Restriktiv tankegang

Der kan dog også være ulemper ved at tælle kalorier. En af dem er at du kan se dig blind på kalorietætheden og glemme at nyde den mad, som du godt kan lide. Hvis du f.eks. elsker mælkechokolade, men fokuserer så meget på hvor mange kalorier, det indeholder, at du ikke tillader dig selv at spise det. Det kan skabe en restriktiv tilgang til din mad. Det kan i værste fald ende ud i, at du overspiser andre madvarer med færre kalorier. Dog vil slutregnskabet blive det samme.

Når vi er restriktive og ikke tillader os selv fødevarer som f.eks. chokolade, så ender det nogle gange med, at vi svinger over i den modsatte grøft og overspiser den fødevarer. Hvilket kan skabe dårlig samvittighed, som resultere i at du måske er endnu mere restriktiv – og så starter det hele forfra.

Læs mere om hvordan du undgår at ‘falde i’ her

Andre ulemper:

  • Det at tælle kalorier, betyder også at man skal veje og notere alt, hvad man spiser. Det kan være hæmmende, når man er ude til sociale arrangementer.
  • Man kan være så fokuseret på kalorierne, at man glemmer den værdi som maden tilfører en i form af vitaminer, mineraler eller bare livsglæde.
  • Du skal kende dit kaloriebehov

Er det noget for dig?

Så, kunne det være relevant for dig at tælle kalorier for at opnå et vægttab? For nogle kan det være godt at få en indsigt i madens kalorietæthed for at opnå et vægttab. Om ikke andet så for en rum tid. Det kan være meget tidskrævende og opslidende i længden, men det kan også være en god indikator og pejlemærke for om man er på rette vej. For andre vil det slet ikke fungere og fokus på maden vil blive alt for stor. For dem kan det være bedre at lytte mere til kroppen, og bruge kroppens signaler som pejlemærke.

Hvis du tænker, at du er en af dem, som vil have gavn af at tælle kalorier for at opnå vægttab – måske bare for en rum tid – så kan du benytte dig af f.eks. apps som Lifesum eller Myfitnesspal. God fornøjelse 🙂

Uforpligtende samtale

Hvis du kunne tænke dig at få professionel hjælp til at ændre dine spisevaner, kan du også booke en uforpligtende samtale i dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *