Hvilken mad mætter bedst?

Det kan være du har prøvet, at indtage et måltid mad, som du synes burde mætte dig, men bagefter føler du dig stadig ret sulten. Det kan skyldes, at du ikke er blevet mæt sensorisk. Nu kan det være du tænker: “hvad mener i med det?”

Når vi snakker sensorik, så snakker vi alle de sanser som omkranser et måltid mad. Det vil sige de 5 grundsmage, tekstur, dufte og udseendet på maden.  

De 5 grundsmage

Et element inden for sensorik, som er vigtig for vores følelse af mæthed, er de 5 grundsmage. De 5 grundsmage er dem vi kan smage på tungen: salt, sødt, bitter, surt og umami. Det er det eneste, vi smager med tungen. Hvis ikke du tror os, så prøv at hold dig for næsen næste gang du spiser et stykke slik eller drikker noget sodavand, – hvad kan du smage? Salt får vi ofte ind i retten ved at tilfører det fra saltbøssen. Men det kan også komme fra andre kilder såsom soja, kapers og saltet råvarer som bacon. Sødt kender de fleste af os fra bordsukker, honning og sirup, men det kan også komme fra varme gulerødder, sød kartoffel, frugter eller sågar brød og pasta. Bittert finder vi f.eks. i kaffe, chokolade og grape. Surt kommer f.eks. fra citron, lime, eddike og vin. Umami finder vi i animalske produkter som kød og ost men også i tomater og svampe.

Mange af os oplever at, når vi har spist et måltid mad, kan vi have lyst til noget sødt bagefter. Det kan være på grund af at vores måltid mangler sødme. Der er selvfølgelig også andre grunde til, at vi har lyst til noget sødt, men ofte kan sødme i måltid afhjælpe trangen til det søde bagefter. Desuden har vi fedme, som også er vigtig for et måltids helhed. Et måltid må gerne være både fedt og friskt på samme tid. 

En hotdog

Et måltid mad, som er virkelig godt skruet sammen sensorisk, er hotdog. Det er bl.a. derfor den er så populær. Den indeholder noget blødt, nemlig brødet, som også er sødt. Den har umami, salt og fedme fra kødet. Der er sprødhed og sødme fra de ristet løg. Surt fra de syltet agurker. Sennep giver lidt krydret smag og ketchup er sød og sur. Dermed ikke at sige, at vi bare skal spise en masse hotdogs for at føler vi os mætte – selvom det lyder meget godt. Men vi kan replikere principperne og genbruge dem i sundere versioner.  

Det er altså vigtig for vores mæthed, at vi rammer så mange af de sensoriske parametre som muligt. Måltidet skal gerne være salt, sødt, surt, lidt bittert og umami. Det er selvfølgelig ikke det eneste, der betyder noget, da både teksturen, duften og udseendet har indvirkning på helheden og dermed mætheden af måltidet. 

Hvis vi har de 5 grundsmage med, er vi dog et skridt nærmere en større mæthed pr. mængde mad indtaget, når vi forlader middagsbordet, end hvis vi ikke havde disse parameter for øje. Velbekomme. 

Kilder

Rolls, T. Edmund: (2010) “Taste, Olfactory and Food-texture Processing in the Brain and the Control of Appetite”, in “Obesity Prevention: The Role of Brain and Society on Individual Behavior”, kapitel 4, Elsevier.

Rolls, T. Edmund (2007): “Sensory processing in the brain related to the control of food intake”, Proceedings of the Nutrition Society. 

McCrickerd & Forde (2016): “Sensory influences on food intake control: moving beyond palatability*”, Obesity Reviews.

1 tanke om “Hvilken mad mætter bedst?”

  1. Pingback: Hvilken mad mætter bedst ? - del 2 | LivsstilKBH

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *