Hjemmearbejde og gode spisevaner

hjemmearbejde og spisevaner

Vi er mange der i disse corona-tider arbejder hjemmefra, eller måske er blevet sendt hjem på tvungen ferie. Vores nye hverdag betyder i manges tilfælde at der tilbringes betydeligt flere timer i hjemmet, end hvad vi er vant til. Flere timer hjemme betyder også flere timer i nærheden af køkkenet/snack-skabet. De mange timer derhjemme, fører i manges tilfælde til et større indtag af snacks. Det kan være grundet kedsomhed, bekymring eller ren og skær tilgængelighed. Så hvordan kan vi bedst muligt opretholde et godt miljø for hjemmearbejde og gode spisevaner? Læs med her og få 3 tips til at få en hverdag med hjemmearbejde og gode spisevaner.

Tip 1: Planlæg dine måltider – og din snacking

Det kan virke som et underligt sted at starte, når målet måske er slet ikke at snacke i løbet af dagen. Men for mange af os vil det være helt naturligt at vi får lyst til at spise noget imellem måltiderne. Hvis dit udgangspunkt er ‘ikke’ – f.eks. jeg vil ikke snacke – efterlades din hjerne uden handleplan og du vil sandsynligvis snacke, på trods af ønsket om at lade være. Ligesom de snacks du så spiser, måske vil være mere kalorietætte, end du ønskede. Så prøv at planlæg din dag. Skab struktur i hvornår du arbejder og hvornår du spiser dine hovedmåltider. Men prøv også at planlæg hvornår du skal have et mellemmåltid/snack og hvad du vil spise. Hvis du bare har en ustyrlig lyst til f.eks. chokolade, kage eller slik, mens du arbejder hjemme, så planlæg hvornår du vil spise det, hvor stor en portion du vil have og gør plads til det i dit daglige indtag. På den måde kan du danne dig et overblik over hvad du skal spise i løbet af dagen.

Tip 2: Gør plads

Hvad menes der egentlig med gør plads? Jo, her referer vi til at man kan skære lidt i et hovedmåltid, for at få plads til den snack man har aller mest lyst til. Det betyder ikke at vi opfordrer til at kompensere for at have spist en kalorietæt snack, ved f.eks. at springe et måltid over. Vi gentager lige for en sikkerheds skyld – spis alle dine planlagte hovedmåltider! Men at gøre plads kan f.eks. være hvis du har lyst til chokolade. Hvis det er chokolade du har mest lyst til, så spis evt. en halv portion mindre til hovedmåltidet, så du med sikkerhed ved, at du ikke kommer i kalorieoverskud. Du kan evt. også erstatte lidt af det kalorietætte i måltidet (f.eks. sovs, pålæg el. lign.) med noget kalorielet, f.eks. grøntsager eller kartofler. Men ved at gøre plads i hovedmåltiderne, kan du få den snack/mellemmåltid du helst vil have. Det gør også at du ikke vil crave den i løbet af dagen – smart ikke?

Hvis du vil vide mere om at gøre plads, hør evt. Detox Din Hjerne afsnit # 26 eller # 29.

Tip 3: Leg med tilgængeligheden

Det kan lyde simpelt – og det er det måske også. Tilgængelighed afgør hvad vi spiser, hvorfor vi kan hjælpe os selv rigtig meget ved at sætte ind her. Det kan f.eks. være at vi ikke køber de fødevarer med hjem, vi prøver ikke at spise for meget af. Det kan også være at vi gør fødevarer svært tilgængelige i eget hjem. Prøv at leg lidt med, hvor du kan opbevare fødevarer, så du ikke konstant konfronteres med dem. Overspisningscoach Kris Lorentzen gør f.eks. det, at hun har chokolade til at ligge i postkassen, da det gør det besværligt for hende at spise det på autopilot. Det kan også være du har et skur i haven, et skab der er svært at få op eller noget fjerde.

Du kan også gå i den anden retning, og øge tilgængeligheden. Men her henviser vi til at øge tilgængeligheden af det du gerne vil spise. F.eks. kan du tilberede frugt og grønt, så det er nemt at spise i løbet af dagen foran computeren. Vi har alle tendens til at spise det, vi gør tilgængeligt, så prøv at gør det nemt at spise kalorielet.

Læs med her og få 3 tips til at undgå at ‘falde i’

Vær nysgerrig og tålmodig

Afslutningsvis vil vi blot opfordre til at du bærer over med dig selv. Der er mange ting der kan virke usikre og uoverskuelige i disse dage. Det tager tid at indstille sig på nye vaner, så vær nysgerrig overfor dine handlinger. Gå til dine handlinger som en detektiv og find ud af hvad der forårsager dem.

Vi håber alle er raske og ved godt mod. God hjemmearbejdsdag til jer!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *