Skal jeg stege i mættet eller umættet fedt?

skal jeg stege i mættet eller umættet fedt

Hvad er fedt? 

Hvad er fedt egentlig? Skal jeg stege i mættet eller umættet fedt? Er kokosfedt godt at stege i? Er du nogen gange lidt rundt på gulvet over de forskellige typer fedt, og hvordan du anvender dem i køkkenet, så læs med her, og bliv lidt klogere på hvilken forskelle der er på dem. 

Fedt – det videnskabelige perspektiv

Umættet fedt

Fedt består af glycerol og op til tre fedtsyre (se billed). Når man snakker om mættet, enkeltumættet og polyumættet fedt, så er det fedtsyredelen af fedtmolekylet, som man refererer til. Hvis fedtkilden er mættet, er det fordi, at den ikke har nogle dobbeltbindinger på fedtsyren. Hvis den er monoumættet, så har den en dobbeltbinding i fedtsyren. En polyumættet fedtsyre har flere dobbeltbindinger i fedtsyren.

Mættet fedt

Mættet fedtsstoffer kan vi kende på, at de er faste ved stuetemperatur. Det er f.eks. smør, kokosolie eller fedtkanten på kødet. De umættet fedtstoffer er flyende ved stuetemperatur. Det er f.eks. olie, fedtet i fed fisk, avocado, frø, kerner og oliven. Udover disse typer findes der også transfedtsyre. Transfedtsyre er også umættet fedtstoffer, men deres dobbeltbindinger sidder anderledes i molekylet – de sidder nemlig, som navnet indikere, trans – på hver sin side af carbonatomet (se billedet). Det gør, at de kan blive pakket rigtig tæt – også i vores blodbaner. Det kan altså føre til, at fedtet hober sig op og bliver aflejret i blodkarrene. 

Læs også vores blogindlæg om sukker

Hvad er forskellen på mættet og umættet fedt i min madlavning?

Nå, det var jo lidt en videnskabelig snak, og hvad kan vi egentlig bruge det til i praktisk? Det kan vi blandt andet, når vi snakker om stegning i fedtstoffer. Raps- og olivenolie er to olier som er enkeltumættet. Det betyder, at de er bedre at steg i end f.eks. vindrue-, solsikke og majsolie, da de er polyumættet. Grunden til det er, at jo mere umættet, et fedtstof er, jo mere ustabilt er det også ved højere temperaturer.

Nå de bliver ustabile, kan de omdanne sig til transfedtsyre. Det skal dog siges, at nedbrydning af fedtstofferne, sker så langsomt, at der ikke er grund til den helt store bekymring, når vi bare stege hjemme i køkkenet – heldigvis. Du kan derfor frit vælge mellem majsolie og kokosfedt, men vil du være på den sikre side, så vælg heller de mættet og enkeltumættet fedtstoffer. Vi skal til gengæld tænke lidt mere over det, når vi frituresteger. Det er det eneste tidspunkt, hvor det er vigtigt, at vælge fedtstoffer med lavt indhold af umættet fedtsyre. Det er fordi, at her har vi både høje temperaturer, og som ofte bliver olien brugt over længere tid. Som omtalt før resulterer det i, at olien kan ændre sig, og danne transfedtsyre. Så flere umættet fedtstoffer kan altså danne transfedtstoffer, når vi har høje temperaturer over længere tid.  

Fedtstof til at stege kød

Du skal ikke være bange for, at dit kød suger det fedtstof, som du steger i. Kødet absorbere kun meget lidt af det, og det er ikke ved at tørstege, at vi kan vinde noget på sundheden. Det kan du i stedet for ved at vælge mager animalske produktet og flere umættet fedtstoffer fra fed fisk, nødder osv. – men mere om det en anden gang.

Fedtstof til at stege grøntsager

Når det kommer til grøntsager, er det til gengæld lidt en anden snak. Dine kartofler, selleri eller lignende kan godt suge en del af fedtstoffet, som når du f.eks. laver pomfritter. Her skal man derfor være lidt mere varsom, med hvor meget fedt man bruger. Det samme gælder, når du laver noget, som har en panering. Paneringen består som ofte af en tør rasp, som kan suge det fedtstof, som det bliver stegt i.

Så, skal jeg stege i mættet eller umættet fedt?

Der er altså forskel på de mættet og umættet, men du behøver ikke bekymre dig om hvilken type du steger i, ved mindre du langtidssteger ved høje temperaturer. Du kan vælge smør eller olie – det er et fedt! 

Vil du gerne vide mere om kost, vaner og sundhed?

Kilder:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *