Hvilken slags fedt er sundest?

Hvilken slags fedt er sundest

Mmm fedt – vi ved alle, at det kan smager dejligt. De fleste af os kender i hvert fald citatet “mere smør” fra det velkendte madprogram med Brødrene Price. Vi ved også, at for meget ikke er godt, men at det generelt gør, at vores mad bliver ret velsmagende. Men er fedt overhovedet gavnligt for vores sundhed? Hvilken slags fedt er sundest? Er du nogen gange lidt rundforvirret, når det kommer til fedt, så læs med her, og bliv lidt klogere på fedt og sundhed.

Det livsnødvendige fedt

Vi har brug for fedt i vores kost, lad os slå det fast først. Vi har blandt andet brug for fedtet til at opløse de fedtopløselige vitaminer A, D, E og K. Desuden indgår  fedt i vores cellemembraner og centralnervesystemet. Fedt er desuden et energigivende næringsstof, men det indeholder også mere end dobbelt så mange kalorier pr. mængde sammenlignet med protein og kulhydrat. Fedt indeholder 37 kJ svarende til 9 kcal pr. gram.

Nogle af de fedtstoffer, som er livsnødvendige for os, er de umættet fedtstoffer omega-3 og omega-6. Vi kan ikke selv danne dem, og vi skal derfor have dem ind med kosten. Dem finder vi i fisk (især de fede typer som laks) nødder og planteolier såsom hørfrøolie.

Det kan være du har hørt om fedtsyrerne EPA (eicosapentaensyre) og DHA (docosahexaensyre), det er begge fedtsyre, som man ofte finder i fisk. De er rigtig gode at få, da de kan være sundhedsfremmende. De har vist sig at have antiinflammatorisk effekt, nedsætter mængden af fedt i blodet og hæmmer blodpladesammenklumpning, som kan forårsage hjertekarsygdomme. 

Læs også vores blogindlæg om sukker!

Fødevarerstyrelsens anbefalinger

Det anbefales fra fødevarestyrelsen, at mellem 25-40 % af vores energi kommer fra fedtet (32-33 energiprocent for den gennemsnitlige dansker). Og, ja, kostrådene er måske ikke sexet eller sjove, men de er der af en grund – fordi de virker, og de har videnskabelig belæg bag sig. Det anbefales dog kun, at 10 % af den samlet energi kommer fra de mættet fedtkilder. Det er altså mejeriprodukter, kød, kødpålæg eller kokosfedt for den sags skyld. 

Så, hvilken slags fedt er sundest?

Selvom kroppen har brug for fedt, og anbefalingerne er høje, er det vigtig at huske på, at fedt jo indeholder mange kalorier pr. mængde, og man kan derved let få mere, end man lige regner med. For meget af det mættet fedt i kosten, kan fører til livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme og diabetes. Den typiske dansker for desværre for meget af det mættet fedt, selvom vi holder os til energianbefalingerne. Så et godt råd er at skære ned på fedtet fra kød og mejeriprodukter ved at vælge de magre animalske varianter. En måde hvorpå man kan spotte, om et fedtstof er umættet eller mættet er konsistensen ved stuetemperatur. Mættet fedt er fast, hvorimod umættet fedt er flydende. Det umættet er altså fedtstoffer fra nødder, fisk, avocado og planteolier, som alle er flydende ved stuetemperatur! Modsat er fedtet i din spegepølse, på din bøf eller i dit smør fast ved stuetemperatur.

Det er altså ikke helt lige meget hvad for nogle fedtstoffer, vi indtager, men du kan vidst roligt og med god samvittighed snuppe en sildemad mere – også selvom julen for længst er slut 😉 

Kilder:

2 tanker om “Hvilken slags fedt er sundest?”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *