Sådan undgår du at ‘falde i’

undgå at 'falde i'

Kender du følelsen af, at du går i gang med at omlægge din kost eller ændre en vane, men at du gang på gang ender med at falde i? I dette blogindlæg giver vi dig 3 gode tips til at undgå at ‘falde i’.

1. Undgå kassetænkning

Det virker måske simpelt, utopisk eller uoverskueligt – men prøv at give slip på kassetænkning ift. om din mad er sund eller usund. Hvis du ser for sort/hvidt på den mad du spiser, kan du nemt glemme de positive kvaliteter, ved det du har forbudt dig selv. Men også de negative aspekter, af det du har besluttet dig for er det sundeste.

Læs mere om det hurtige eller det varige vægttab her

Pendulets svingninger

Forestil dig et pendul. Hvis pendulet ikke sættes igang, hænger det stille inde på midten, helt uden udsving. Hvis man derimod sætter pendulet igang, vil det svinge fra side til side, men aldrig hvile på midten. Hvis vi nu forestiller os at til venstre for pendulet ligger alle de madvarer du anser som værende sunde og gode for dig. Til højre side for pendulet ligger alle de madvarer du anser som værende dårlige for dig.

Hvis du spiser efter denne opdeling, er der større risiko for at svinge fra KUN det sunde på venstre side, til KUN det usunde på højre. Hvis alle madvarer derimod anses for at ligge på midten, og pendulet ikke sættes i sving, er der ingen risiko for udsving og dermed ingen risiko for at ‘falde i’.

Læs mere om hvilken slankekur der dur her

2. Undgå ‘what the hell’-effekten

Men hvad så hvis du alligevel har nogle madvarer du prøver at undgå? Det kan enten være fordi de er kalorietætte, og du ønsker et vægttab, eller måske fordi du prøver at spise vegetarisk, økologisk osv. Her er finten ikke at tænke “nu har jeg alligevel spist lidt, så kan jeg lige så godt spise det hele”. Eller hvad der også refereres til som ‘what the hell’-effekten.

Bilen med de 4 punkterede dæk

Vi lærte selv om netop denne effekt, ved at forestille os en bil med et punkteret dæk. Normalt i en sådan situation, ville man konstatere punkteringen, sætte reservedækket på og køre videre. Hvis vi så prøver at overføre ‘what the hell’ effekten til denne situation, ville man konstatere at dækket var punkteret, stige ud af bilen og punktere de resterende 3 dæk på bilen. Nu var det ene jo alligevel punkteret. Når man overfører ‘what the hell’ effekten til andre situationer, er det nemt at se absurditeten i situationen. Sådan ville man jo aldrig handle.

Så selvom det kan være svært, prøv at zoome ud, se din situation udefra og vær nysgerrig på din handling og hvordan du kan imødekomme dit bump på vejen. Hvorfor spiste du dét du alligevel? Og hvornår bliver du mon sulten igen? Har du testet hvor længe en fastelavnsbolle mætter? Hvis du tillader ups’ere, men forholder dig nysgerrigt til din handling, kan du undgå at falde i.

3. Vær realistisk

Lidt i tråd med to ovenstående tips, så er det sidste tip ikke at være for ambitiøs. Hvis du er for ambitiøs ift. dine ændringer stiger risikoen desværre markant for at ‘falde i’. Prøv at start med én ændring, du ser som realistisk i din hverdag.

Stil dig selv spørgsmålet “Hvad er overkommeligt at gøre i dag?” Hvis det først er en ændring du kan overskue på mandag, er den måske for ambitiøs.

Gå ikke glip af vores forårstilbud på 50% på alle ydelser!

4 tanker om “Sådan undgår du at ‘falde i’”

  1. Pingback: Blog | Hurtigt eller varigt vægttab?

  2. Pingback: Hjemmearbejde og gode spisevaner | LivsstilKBH

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *