Er det størrelsen eller gørelsen?

Er det størrelsen eller gørelsen? Det korte svar er størrelsen – i hvert fald når det kommer til vores ubevidste indtag af mad. Her spiller portionsstørrelser, størrelsen på dit service og størrelsen på posen du får til at blande dit bland-selv slik i nemlig en stor rolle.

Når det kommer til mad, er vores indtag i høj grad styret af ydre faktorer, som f.eks. hvor stort et glas vi drikker fra eller hvor meget slik der i posen, frem for hvad vi egentlig har behov for, for at blive mætte eller tilfredsstillede. Med bevidsthed, øvelse og tålmodighed, kan man træne sig i at have fokus på gørelsen af maden, men indtil da, kan vi bruge vores bevidsthed om betydningen af størrelsen, til vores fordel. 

Læs mere om hvordan du kan få dine vaner til at hjælpe dig på vej mod dit mål her.

Størrelsen er afgørende

Du har sikkert hørt det før, men størrelsen på din tallerken, er i høj grad med til at påvirke, hvor stor en portion mad du spiser. Studier har vist at man ved at spise af en mindre tallerken, kan reducere sin portionsstørrelse med 22%, uden at mærke en forskel i mæthedsfornemmelse (kilde). Samme mekanisme gør sig gældende, når man blander slik. Hvis man tager en af butikkens egne store papirsposer, vil man automatisk komme til at blande mere, end hvis man tog en lille frysepose med hjemmefra. Den samme mængde slik vil altså se ud af mindre, hvis den kommes i en stor beholder/pose end hvis man vælger en lille. 

Præcis det samme gør sig gældende hvad angår størrelsen på det glas vi drikker fra. Vi har en tendens til at drikke det, der er i glasset. Hvis vi drikker sodavand af et stort glas, vil vi altså automatisk komme til at drikke mere sodavand, end hvis vi drak af et mindre glas. Det betyder altså at man får et større indtag af kalorier, uden nødvendigvis at få en større nydelse. Ligesådan gælder det, at vi får drukket mere vand, hvis vi drikker af store glas, end hvis vi drikker af små. Så overvej hvad du gerne vil drikke meget af, og hvad du gerne vil drikke mindre af, næste gang du vælger glas. 

størrelsen eller gørelsen?

Hvor meget svarer 22% reduktion til?

22% tænker du nok, hvad gør det af forskel i praksis? Hvis vi tager udgangspunkt i et måltid på 500 kcal (ca. et frokost eller aftensmåltid), svarer 22% til 110 kcal, hvilket på et år (365 dage) ville svare til en kaloriereduktion på 40.150, svarende til et vægttab på 5,7 kg. fedt årligt.

Synlighed og variation

Udover størrelsen, spiller synlighed og variation også ind på hvad vi indtager af mad. Studier har vist, at man er mere tilbøjelig til at spise det man kan se og at man vil spise mere, hvis der er variation i udvalget. 

Helt konkret blev to grupper sekretærer givet en skål chokolade hver, den ene var gennemsigtig og den anden var hvid. De sekretærer der kunne se chokoladen igennem skålen tog 71% hyppigere af skålen, end dem der ikke kunne se chokolade fra deres plads (kilde). Synlighed er altså vigtig, men også synlighed af hvad man allerede har spist, spiller en rolle for vores indtag. Hvis vi spiser slik eller nødder, der efterlade skrald/skaller har vi en tendens til at spise mindre, da vi ikke ‘får lov’ til at glemme hvad vi allerede har spist, i samme grad, som hvis der intet skrald var efter vores indtag. På samme måde kan slik med papir på give os en følelse af at åbne en ny [pose] hver gang vi tager et stykke, hvilket også har vist sig at betyde et mindre indtag. 

Synlighed, variation nudging

Endelig kan man gøre sig selv en tjeneste, ved kun at have en variant af det man spiser. Hvis man f.eks. har en blandet pose slik trættes vores sanser ikke i lige så høj grad, som hvis vi kun har én slags vingummi i én farve eller lakrids til rådighed. Helt konkret viste et studie, at dem der spiste vingummier i forskellige farver, spiste dobbelt så meget, som dem der kun fik én farve vingummi (kilde).

Hvis du er interesseret i flere tips til hvordan du kan indrette din hverdag, på en måde der understøtter dine mål, kan du læse mere på bloggen “Nudging – Slip madens magt” af Lotte Juul Madsen og Stine Junge Andersen. 

Du kan også følge med på vores instagramprofiler vanecoach_emma og vanecoach_camilla, hvor du blandt andet kan følge vores egne tiltag i vores hverdag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *