Hvordan holder du motivationen for et vægttab?

Det nye år er så småt begyndt, og hverdagen er ved at melde sig. Måske er du en af dem, som godt kunne tænke sig, at 2020 blev et slankere eller sundere år. Du har måske lavet et nytårsforsæt eller bestemt dig for, at nu skal det være – der skal ske en ændring. Du har måske også fået taget hul på en januar måned fyldt med salater, citronvand og et spritnyt fitnessabonnement. Du har trænet de første par uger, og der er kommet flere grøntsager i køleskabet, men motivationen begynder at dale. Nu melder de gamle mønstre og hverdagen sig. Det går ikke helt så godt, som i starten og som forventet. Så hvordan holder du motivationen for et vægttab? En del af svaret er at finde i dine kerneværdier.

Læs mere om hvordan du holder dine nytårsforsæt her!

Motivation, mål og delmål

Motivation er en følelse, hvilket vil sige, at den kommer og går. Ligesom du ikke forventer at være glad hele tiden, så kan du heller ikke forvente at være motiveret konstant. Så hvis vi ikke kan stole på motivationen, hvad kan vi så gøre for at fortsætte med de gode vaner? Svaret kan findes som sagt i dine kerneværdier.

Læs mere her om dine kerneværdier her!

Hvis dine kerneværdier er at leve sundt og motionere, vil ændringerne du laver være varige.  Hvis du har et mål og nogle delmål, så har det mål en ende. Der er et tidspunkt, hvor du f.eks. rammer et vægttab på 5 kg, hvis det er dit slut eller delmål. Dine kerneværdier derimod har ikke en ende. De vil fortsat blive ved med at være der. Og du vil derfor blive ved med at leve sundt, motionere og dermed tabe dig eller bibeholde et opnået vægttab.

Læs mere om det varige vægttab her!

Mindre tankekraft

Når vi handler ud fra vores kerneværdier, kræver det desuden langt mindre tankekraft, at gøre det, vi gerne vil. Det bliver en integreret del af vores måde at handle på. Lad os komme med et eksempel på, hvordan det at handle ud fra dine kerneværdier, skaber et andet fundament for succes. Forestil dig, at du ikke kan finde lysten til at bevæge dig, og du er træt og uoplagt – hvad sker der så? Din hjerne begynder at argumentere for, at det er i orden, at blive liggende på sofaen. Din hjerne kunne lyde sådan her: “jeg synes det er SÅ kedeligt og hårdt at træne” eller “jeg fortjener faktisk at ligge her med alt det, jeg har nået i dag”. I det her tilfælde ender det tit med, at du ikke overholder din egen aftale med dig selv om at få bevæget dig mere. Det er ganske normalt, hvis du oplever det her – vi gør det allesammen. Altså opbygger argumenter, som forsvarer status quo. 

Hvis du ikke har fastslået nogle kerneværdier indenfor motion eller hvad sundhed er for dig, så vil du nemmere købe ind på disse tanker. Du vil bruge dem som argumentation for at lade være med at træne eller spise som du havde planlagt. Hvis du derimod har fastslået dine kerneværdier inden for de her kategorier, så kan hovedet få lov til at snakke nok så meget, men du vil ikke købe ind på dem. For vi ved jo, at det er lige meget – hvis vi skal leve op til det vi allerinderst tror på. 

Så hvordan holder du motivationen for et vægttab?

At opretholde motivationen på baggrund af dine kerneværdier, kræver selvfølgelig, at du bliver klar over, hvad dine kerneværdier er. Husk, dine kerneværdier skal være ægte i forhold til dine overbevisninger, for ellers overholder du dem heller ikke. Så vær ærlig overfor dig selv, og februar, såvel som resten af året, vil blive lidt lettere, om ikke på vægten så i sindet.

Vil du høre mere om motivation, vægttab og kerneværdier, kontakt os for en uforpligtende samtale.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *