Hvordan holder man sit nytårsforsæt?

nytaarsforsæt

Nytåret og nytårsforsættene er over os, men hvordan holder man egentlig sit nytårsforsæt?

Du kender muligvis dette scenarie: året er ved at rinde ud, nytåret står for døren, og det gør alle ambitionerne for det nye år også. Du overvejer måske, hvad det gamle år bød på af opture og nedture, og hvad der i det nye år skal være anderledes. Derfor sætter du dig et nytårsfortsæt. Det kan være, du gerne vil i gang med at dyrke motion hver dag, du vil droppe sukkeret, få kæmpe succes med det projekt, som længe har ventet på din opmærksomhed eller stå op kl. 05.00 hver dag til en struktureret hverdag. Hvad end det er, så tænker du, at du er motiveret, og det nok skal lykkes. Du hopper måske endda ind i det nye år, når klokkerne ringer og fyrværkeriet brager med lige præcis dit nytårsforsæt i tankerne.

Du genkender måske scenariet, men de fleste mennesker kender desværre også til, at deres nytårsforsæt for det meste ikke holder. Men hvordan det kan det være?

Svaret er selvfølgelig enkelt, hvorimod det at holde et forsæt, ja – du gættede det – det er ikke altid helt lige så nemt. Der kan være flere grunde til, at dit nytårsfortsæt ikke holder. To afgørende grunde er, at dit nytårsfortsæt ikke er konkret, og at det er for ambitiøst. Derudover skal vi kigge lidt på, hvilken rolle motivationen har for succesen af dit nytårsforsæt. Vi starter med at kigge på det konkrete. Hvis du skal lykkes med en ny vane, som et nytårsforsæt ofte er, skal du konkretisere det. Hvis dit nytårsforsæt ikke er en decideret vane, som f.eks. at få mere selvværd, er svaret stadigvæk, at du skal have en konkret plan for, hvordan du vil komme tættere på dit mål om et højere selvværd.

Grunden til, at dit nytårsforsæt skal være konkret, er, at hvis vi ikke har en plan for, hvad vi gerne vil gøre anderledes, så gør vi, som vi plejer. Når vi gør som vi plejer, så rykker vi os ikke tættere på målet om en ændring. 

Skru ned for ambitionerne

Mange af de nytårsforsæt, vi sætter os, er desværre også liiiidt for ambitiøse. Som du måske lagde mærke til, er de førstnævnte nytårsforsæt meget ambitiøse. Ambitionsniveauet kunne med fordel skrues ned for, så de lød mere alá: jeg vil gerne dyrke mere regelmæssig motion, jeg vil gerne spise mindre sukker eller få en mere struktureret hverdag. Herefter skal disse mål selvfølgelig konkretiseres. 

Et nytårsforsæt er lidt ligesom at sige: “jeg starter på mandag” eller “jeg begynder efter ferien” – bare på steroider, da vi føler os ekstra motiverede af årsskiftet. Hvis det er sådan, du har det med dit nytårsforsæt, at det godt lige kan vente til kalenderåret render ud, så er det nok for ambitiøst. Så er det muligvis ikke overskueligt nok til, at det holder. Hvis du derimod har lyst til at begynde så hurtigt som muligt, så har du muligvis fat i et mål, som vil holde. 

Hvad nu hvis, du har sat dig et nytårsforsæt med et relativt lavt ambitionsniveau, og det stadig ikke holder i længden?

Hvordan holder man sit nytårsforsæt?

Motivation

I starten vil du muligvis komme i gang med dit nytårsforsæt. Du vil få spist de ekstra grønsager eller komme ud og løbe tre gange på en uge, men lige så langsomt vil dine nye vaner måske løbe ud i sandet igen. Det skyldes din motivation. Vi er super motiverede, når vi lige har sat os et nyt mål for øje. Den motivation er desværre midlertidig, da det er en følelse og ikke en rationel tanke. Den motivation forsvinder, ligesom glæde eller tristhed gør. 

Kalenderåret skifter godt nok, men du har ikke lige pludselig mere lyst til at skrælle 1 kilo gulerødder, end du havde for en uge siden. Du har heller ikke 25 timer i døgnet, så du kan afsætte en ekstra time til motion. Når vi lægger planer, og er meget motiverede, bliver vi ambitiøse. Selvom du måske ikke følte det, som et meget ambitiøst mål, så kan det stadigvæk være for ambitiøst. De fleste af os yder rigtig meget i vores allerede travle hverdag, og vi har ikke meget overskud at give af. Når vi så tilføjer noget oveni det, vi allerede skal, ja, så går den ikke altid. 

Vi besværliggøre f.eks. vores dagligdag med grøntsagssmoothies, som vi har besluttet os for skal laves hver morgen, oveni det vi plejer at skulle nå. Vi har desuden også læst at den skal indeholde hvedegræs, hampeolie, spinat og gojibær – ingredienser vi måske ikke normalt har, og ikke ved hvor vi skal købe – og som vi i øvrigt slet ikke kan lide. Vi ser altså at motivationen forsvinder, da det ikke er helt så nemt at implementere det nye nytårsforsæt, som vi troede. 

Alt eller intet

Nytårsforsæt er desværre lidt som mentaliteten i slankekure – det er alt eller intet, det er ofte ukonkret, og det er overambitiøst i en allerede hektisk hverdag. Derfor sker der ofte det, at vi ikke lykkes. Når vi så ikke lykkes, svinger vi helt over i den anden grøft og slår os selv i hovedet. Det er ikke ligefrem gavnligt for vores succesrate eller mentale ve og vel.  

Vores gode råd til et succesfuldt nytårsfortsæt: start småt. Start med noget, som du allerede gør, og så ændrer du det en lille smule. Hvis du f.eks. spiser 4 skiver rugbrød til frokost, så skær ned til 2 skiver og erstat de andre to skiver med grønsager. Gør dette så mange gange om ugen, som er realistisk for dig. Og vær så konkret med din nye vane som muligt.  

Rigtig godt nytår og held og lykke med de mange nytårsforsæt derude fra LivsstilKBH.

Vil du have hjælp til at sætte et nytårsforsæt, som du kan holde? Så kan du altid kontakte os, for en uforpligtende samtale lige her. Vi kan hjælpe dig til at sætte det rigtige mål, konkretisere dem, styrke din motivation, overkomme forhindringerne og støtte dig gennem processen. 

2 tanker om “Hvordan holder man sit nytårsforsæt?”

  1. Pingback: Blog | Hurtigt eller varigt vægttab?

  2. Pingback: Hvordan holder du motivationen til et vægttab oppe? Brug kerneværdierne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *