Julens fristelser

Julen nærmer sig med hastige skridt og udover gaveindkøb, juleklip og tid med familie og venner, er julen for mange mennesker også lig med julemad, julegodter og gerne overflod af det. Uanset hvordan du plejer at spise, så er det i julen naturligt at blive mere fristet af alle lækkerierne end normalt. Det er det af flere årsager. 

For det første rammes de fleste af os af en følelse af at; “netop det juleslik eller den flæskesteg kan jeg kun få på denne ene tid på året, så jeg må heller spise meget”. 

Vi har det altså typisk med at overkompensere, fordi det kun er tilgængeligt i en begrænset tidsperiode. Det er den samme mekanisme, som rammer os, når fødevareproducenterne lancere en ny sodavand i “Limited Edition” eller “sommervariant”.

Vi mødes også socialt over maden og godterne. Det er en måde mange er vant til at hygger på, og i julen hygger vi typisk ekstra meget! Så det er forståeligt, hvis der ryger mere ned i maven end sædvanligt. 

Det er altså helt naturligt, at blive ramt af denne mindre panikangst for at gå glip af julens mange lækkerier såsom konfekt, juleskum og andesteg. Og så bliver vi oftere eksponeret for det i hyggens tegn, end vi måske normalt vil blive. Vi bliver alle fristet, og det er ikke viljestyrke, du mangler for at modstå, det er strategier og redskaber! 

En af de strategier, som kan være rigtig brugbar at anvende, er UPS. UPS står for Udvalg, Prioriter og Selekter. 

Udvalg: Du skal først se hele buffeten igennem. Det gælder om, at kigge udvalget af maden igennem fra ende til anden, før du begynder at tage fra buffeten. 

Prioriter: Når du har dannet dig et overblik over maden, så gennemgå inde i hovedet, hvilke madretter du bedst kan lide, altså prioriter maden. 

Selekter: Tilslut udvælger du det, du allerhelst kunne tænke dig at spise, ud fra dine prioriteringer. 

Nu tænker du måske: “..Men det hele smager jo godt, og jeg skal lige smage lidt af alt, for ikke at gå glip af noget”. Her vil vi gerne udfordre dig, for smager det hele nu også så godt? 

Måder, du kan prioriterer på, er for det første, at tænke over, om du kan få det bedre et andet sted. Det vil sige, hvis du ved at den der ret, den laver din mor/dig selv/Kvickly bedre, – er det så kalorierne værd at spise den nu frem for at vente på den bedre version? 

Her må du gerne være lidt madsnobbet og kritisk overfor din mad. Det gælder også, når du har sat dig med maden. Er der noget, som ikke lever op til dine forventninger? Levn lortet! 

Det kan være en god idé, at have taget stilling til den mad du putter i munden på forhånd. Her mener vi – kan du overhovedet lide frikadeller? Hvordan smager den risalamande egentlig? Er den klæg? kvalmende sød? Eller flad? Tyk og stiv eller luftig?  Synes du teksturen på en kold fiskefilet er rar? Eller er det bedre, at du venter til, at du kan få den varm med hjemmelavet remoulade hjemme hos tante Gertha? 

Det er helt okay, hvis du rent faktisk synes, at det hele smager godt – selv efter du nøjsomt har smagt og overvejet smagen af det meste af julemaden forinden den store julebuffet. Du har formodentlig alligevel noget, som du hellere vil spise end andet – har vi ret? Og så må du vælge, at gå på kompromis med ikke at få smagt det hele, men bare rolig maden kommer igen – måske allerede til julefrokosten næste weekend 🙂 

UPS er selvfølgelig ikke kun forbeholdt julebuffeten til julefrokosten. Du kan med fordel også bruge den i hverdagen, når du er ude og spise, når du er på ferie, eller når der bliver disket op med det store udvalg af småkager og julekonfekt. Hvad bliver der serveret? Hvad har du mest lyst til, og hvilke madvarer vælger du at spise (op)? 

En helt anden strategi, som du kan anvende, hvis du gerne vil have plads til den ekstra julemad, er, at “samle” ind til det i kalorieregnskabet. Det vil sige, at du i løbet af ugen/dagene, hvor du ved, du gerne vil have lidt ekstra, sparer nogle andre steder. Det kan f.eks. være mindre portioner til de øvrige måltider, skip mellemmåltiderne eller fyld på med ekstra bevægelse. På den måde har du plads til småkager, brunede kartofler og and.  

Rigtig glædelig og velsmagende jul til jer alle sammen derude.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *